یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

روابط ايران و ترکيه در حوزه فناوري اطلاعات توسعه خواهد يافت

جهرمي

دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷:۰۰


با برقراري ارتباط اينترنتي ايران با کشور هاي همسايه ديگر تحريم‌هاي يک‌جانبه يک کشور نمي‌تواند بر روابط ديتاي ما اثري داشته باشد.

ticnews - محمدجواد آذري جهرمي عصر امروز ميزبان «محمت جاهد توران»، وزير حمل‌ونقل و زيرساخت ترکيه و هيئت همراه بود. دو طرف ابتدا در نشستي مشترک و پشت درهاي بسته به بررسي مسائل مرتبط با حوزه کاري يکديگر پرداختند.

پس‌ازاين ديدار وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران و وزير حمل‌ونقل و زيرساخت ترکيه در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا درباره توافقات و تفاهمات صورت گرفته در نشست دوجانبه اطلاع‌رساني کنند.

 در ابتدا محمت جاهد توران ضمن ابراز تشکر از مهمان‌نوازي صورت گرفته در سفر به تهران گفت: مي‌خواهم مراتب تأسف و تأثر خود را از بابت از دست رفتن تعدادي از شهروندان ايراني در پي سيل اخير ابراز کنم و براي درگذشتگان رحمت و براي آسيب ديدگان آرزوي سلامت مي‌کنم.

 وي در ادامه با تأکيد بر اينکه اميدوارم به‌عنوان دو کشور دوست و همسايه بتوانيم همکارهاي خود درزمينه? توسعه روابط و تجارت را تسريع کنيم گفت:همان‌طور که مستحضريد در دسامبر گذشته (آذرماه سال گذشته) پنجمين نشست همکاري‌هاي مشترک ايران و ترکيه با حضور روساي جمهور دو کشور در آنکارا برگزار شد. ما هم به‌نوبه خود در حوزه‌هاي مربوط، به‌ويژه در حوزه ارتباطات تفاهمات صورت گرفته در آن نشست را دنبال مي‌کنيم.

 وزير حمل‌ونقل و زيرساخت ترکيه افزود: امروز براي بررسي مسائل مرتبط با حوزه ارتباطات با آقاي آذري جهرمي ديداري داشتم که در اين ديدار براي رفع مشکلات و موانع در حوزه ارتباطات تفاهم کرديم تا گام‌هاي مشترکي برداريم. اميدوارم اين ديدار و همکاري‌ها براي دو کشور خيروبرکت به دنبال داشته باشد.

 در ادامه اين کنفرانس مطبوعاتي محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: من هم به‌نوبه خودم لازم مي‌دانم از همدردي دولت و ملت ترکيه با آسيب ديدگان سيل اخير در مناطق مختلف ايران و همچنين ارسال کمک‌هاي انسان دوستانه آن‌ها تشکر و قدرداني کنم.

 وي افزود: همچنين تشکر مي‌کنم از مواضع اصولي دولت ترکيه در قبال رويکرد يک‌جانبه گرايانه آمريکا و محکوم کردن اقدام اين کشور در تروريستي اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همچنين تشکر مي‌کنم از محکوم کردن فعاليت‌هاي رژيم اشغالگر قدس که همواره جزو مواضع اصولي دولت ترکيه بوده است.

  وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بابيان اينکه مذاکرات بسيار خوبي در محورهاي مختلف داشتيم تصريح کرد: ظرفيت‌هاي بالقوه زيادي در حوزه همکاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه با ترکيه در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات داريم.

 وي تصريح کرد: ما روابط سازنده‌اي با دولت ترکيه داريم که هيچ‌گاه تحريم‌ها بر اين روابط تأثير نگذاشته است. در حوزه ترانزيت اطلاعات، از شرق به غرب و از جنوب به شمال روابط ايران و ترکيه رو به گسترش است. در حوزه امنيت ساييري هم توافقات و همکاري‌هاي بسياري خوبي با يکديگر داريم.

 آذري جهرمي تصريح کرد:  امروز به دنبال اين هستيم که ارتباطات خود در حوزه فناوري اطلاعات را توسعه دهيم.در همين راستا دعوت کرديم از شرکت‌هاي استارتاپي که حضور فعالي در نمايشگاه الکامپ تهران داشته باشند که آقاي وزير و همکاران ايشان دعوت ما را پذيرفتند. همچنين به‌صورت متقابل ما هم در ترکيه حضور فعالانه‌اي در نمايشگاه هاي اين کشور خواهيم داشت.

 وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: اما مهم‌ترين موضوعي که امروز به آن پرداختيم بحث يک پيمان چهارجانبه‌اي است که بين ايران، ترکيه، جمهوري آذربايجان و روسيه براي توسعه بازار فناوري ارتباطات در حال پيگيري است. پيشرفت‌هاي بسيار خوبي داشته‌ايم و اين ديدار باعث شد که برخي موانعي که پيش رو بود برداشته شود.

 وزير جوان کابينه تأکيد کرد: حتماً در آينده نزديک از توسعه روابط ايران و ترکيه در حوزه فناوري اطلاعات که زمينه‌ساز رشد توريسم گردشگري و سلامت و حمل‌ونقل و بسياري از موضوعات مرتبط با زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات خواهد بود، بيشتر خواهيم شنيد.

 آذري جهرمي در خاتمه گفت: من هم از آقاي وزير تشکر مي‌کنم به خاطر حضورشان در ايران و اميدوارم که روزبه‌روز شاهد توسعه همکاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه باشيم.

 در ادامه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به سؤال خبرنگاري در ارتباط با تفاهم صورت گرفته ميان ايران و ترکيه براي بي‌اثر کردن تحريم اينترنت گفت: ما در تجربه تحريم‌هاي قبلي، آنجايي در ارتباطات بين‌المللي با مشکل مواجه شديم که با شرکت‌هاي محدودي ارتباط  برقرار کرديم و وقتي با اين شرکت‌ها با مشکلات مالي مواجه شديم ارتباطات ما دچار محدوديت شد و بر همين اساس شاهد يک سري اختلالات در شبکه بين‌المللي کشور بوديم.

 وي افزود: البته همان زمان هم ما با شرکت‌هاي ترکيه‌اي دچار مشکل نشديم چراکه آن‌ها در هر شرايطي ما را همراهي کرده‌اند. اما سياست ما براي بي‌اثر کردن تهديدي که براي تحريم اينترنت مطرح شد اين بود که با کشورهاي همسايه ازجمله ترکيه ارتباطات اينترنتي خودمان را به‌صورت مستقيم برقرار کنيم و در همين راستا ارتباط ميان شبکه ايران و ترکيه به‌صورت مستقيم برقرار شد. معناي آن اين است که ديگر تحريم‌هاي يک‌جانبه يک کشور نمي‌تواند بر روابط ديتاي ما و ترکيه اثري داشته باشد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو